Des de la Fundació Pinnae, s’ha donat suport a un projecte de custòdia del territori al Parc Natural del Garraf amb joves de diferents esplais, una iniciativa de Fundesplai. Aquest projecte anomenat “El Garraf: un espai natural a conservar” va ser seleccionat a la 6a Convocatòria d’Impuls pel Territori de la Fundació Pinnae i ha apostat per l’educació ambiental i l’acció comunitària al Parc Natural del Garraf, a través de la custòdia del territori.
Durant quatre caps de setmana, entre gener i maig, més de 100 joves d’entre 12 i 17 anys provinents de nou esplais de la Federació Catalana de l’Esplai van participar en aquesta iniciativa d’educació ambiental basada en la metodologia d’aprenentatge i servei (APS). El projecte ha combinat convivència, acció transformadora al territori i formació en valors ambientals i socials. Els dies 24 i 25 de maig es va celebrar la quarta i última jornada.
Quines accions de custòdia del territori han fet els i les joves?
Els i les participants dels esplais han dut a terme una gran varietat de tasques pràctiques de restauració i millora ambiental al voltant de la casa de colònies Can Grau, un espai emblemàtic per a la custòdia del territori. Entre les accions realitzades destaquen:
- Recuperació de marges i murs de pedra seca, un element clau del paisatge rural del Garraf.
- Manteniment d’una vinya tradicional situada a la finca.
- Renaturalització d’una bassa temporal, essencial per a la biodiversitat i la conservació d’amfibis en un entorn sec com el Garraf.
- Seguiment de caixes niu, incloent-hi neteja, reparació, col·locació de noves i geolocalització mitjançant mapatge.
Aquest conjunt d’actuacions ha tingut un impacte directe sobre el territori i ha contribuït a revertir l’abandonament rural, així com a posar en valor el patrimoni natural i històric del parc.
Una experiència transformadora per a joves dels esplais
A través d’aquesta experiència, els i les joves participants han pogut:
- Conviure en un entorn natural protegit
- Conèixer realitats ambientals de primera mà
- Teixir xarxes de relació entre esplais
- Vincular-se emocionalment i comunitàriament amb el territori
Els esplais participants han estat: El Nus, Pubilla Cases, CE Diversitat Lúdica, Espurnes, El Raconet, Gisc, Mowgli, CE Bellvitge i El Tricicle, tots ells membres de la Federació Catalana de l’Esplai.
APS: aprendre transformant el món
La metodologia d’aprenentatge i servei (APS) ha estat l’eix pedagògic del projecte. Aquesta proposta educativa innovadora combina l’aprenentatge de competències, valors i coneixements amb un servei real al territori i a la comunitat. Mitjançant l’APS, les persones joves han après sobre el medi ambient, la sostenibilitat, la biodiversitat i la conservació del patrimoni mentre treballaven activament per millorar l’entorn.
Des de Fundesplai, duem a terme diferents propostes d’aprenentatge servei o servei comunitari pensades per a escoles i esplais. Aquestes accions permeten els i les joves experimentar accions de compromís cívic, posant en pràctica els seus coneixements, la seva capacitat de servei a la comunitat i l’acció activa de la ciutadania.
La Fundació Pinnae, va seleccionar aquesta iniciativa en la modalitat de projectes mediambientals de la 6a convocatòria d’impuls pel territori i donar suport en una iniciativa d’impacte en el medi natural amb una educació que transforma, suma esforços i cuida el planeta.
Vincular el compromís ambiental amb l’educació en valors, és clau i hem pogut observar com una experiència vivencial reforça la consciència ecològica, la connexió amb el territori i la participació comunitària.